Nicole Vos Counseling

School

APS Stress Counseling School Counseling Voorlichting Massage   Contact
Wat is school Counseling? Voor school Voor ouders/leerlingen

Counseling voor scholen.

Hoe ga ik te werk?

Schoolcounseling is een vorm van psychosociale hulpverlening. Schoolcounseling biedt hulp aan jongeren van 6 tot 18 jaar, ouders/verzorgers, juffen/meesters die het emotioneel of sociaal even het niet meer zien zitten. Belangrijk bij schoolcounseling is, dat de cliŽnt centraal staat. Alleen de cliŽnt weet wat er gebeurt, wat hij voelt, wat hij denkt en wat er met hem aan de hand is. De cliŽnt is degene die de keuzes  moet maken. Ik kan als schoolcounselor die keuzes ook niet maken. Dat is iets wat iedereen op zijn eigen manier moet doen. Als counsellor begeleid ik hierin; doormiddel van luisteren. Ik geef zelf geen adviezen en heb geen sturende rol.

Natuurlijk pak ik het counselingproces volgens de manier van Gerard Egan aan. Het heeft immers helemaal geen zin om over oplossingen te praten, als de cliŽnt zijn probleem nog niet helder voor ogen heeft. De structuur van het counselingproces is volgens Gerard Egan als volgt opgebouwd:

Fase 1: het verhelderen en benoemen van het probleem. In deze fase onderzoekt de cliŽnt het werkelijke probleem: wat gebeurt er, wat voelt en denkt de cliŽnt hierbij en hoe wordt er gehandeld?

Fase 2: het stellen van doelen; het ontwikkelen van een aantrekkelijker situatie. In deze fase stelt de cliŽnt de gewenste doelen vast. Wat wil hij bereiken, wat wil hij veranderen? Daarbij wordt gekeken of de doelen specifiek, meetbaar, realistisch, cliŽnteigen en (op korte termijn) haalbaar zijn. Voor de gestelde doelen wordt een prioriteitenlijst opgesteld.

Fase 3: het bereiken van de gewenste situatie. In deze fase kijkt de cliŽnt hoe de gekozen doelen gerealiseerd gaan worden. Dit resulteert in een actieplan met deadlines. Vervolgens onderneemt de cliŽnt actie, waarbij ik als counsellor ga coachen.

De gesprekken worden gevoerd in een sfeer waarbij vertrouwen, eerlijkheid en dienstverlening helemaal centraal staan. Mijn beroepscode verplicht mij zaken vertrouwelijk te behandelen. Ik behoud wel het recht om door te verwijzen naar een specialist, als dit nodig mocht zijn

Problemen  (bij kinderen)

De meeste problemen kan je gewoon met behulp van je vrienden, familie en ouders oplossen. Maar soms heb je even iemand nodig die van buitenaf komt en dus anders tegen de zaken aankijkt. Hier onder volgen een paar voorbeelden waarmee je bij mij als counselor- je schoolcounselor- kunt praten.

Ik kan je geen standaard oplossingen aanbieden, maar wel kunnen we kijken wat jij er aan kan doen. Ook kunnen we dan bekijken of ik je kan helpen met een gesprek naar je ouders toe. Ik kan dan als onpartijdig persoon bij jou gesprek aanwezig zijn.

Pesten en eenzaamheid. 

Je wordt gepest op school en je weet niet bij wie jij je verhaal kan vertellen? Je leraren/school neemt je niet serieus en laat je in de kou staan? Je voelt je door je vrienden in de steek gelaten? Je wordt gepest op de sportvereniging? Of je krijgt via de computer allerlei berichten binnen?

Of je voelt je rot en gaat daardoor jezelf pijn doen, en bewerkt je armen met glas? Als eerste uit de klas de baard in je keel en je stem slaat steeds over en dan piep je als een verkouden kanarie. Iedereen lacht je uit en hoopt dat jij iets moet voorlezen of vertellen. Je wordt er onzeker van.

Seks
Het kan zijn, dat je ontdekt dat je homo of lesbisch bent. Maar hoe vertel je dat en hoe zullen je ouders en je vrienden reageren?

Je bent een meisje van 16 en hevig verliefd. Je vriendje en jij willen seks, maar je ouders zijn het er niet mee eens. De pil, condooms, je kunt er zelfs niet met ze over praten.

Ruzie thuis over je vriend. Je pa en ma vinden hem veel te oud voor jou. Je bent nog veel te jong om met hem op vakantie te gaan.

Dyslexie

De kinderen uit je klas vinden je maar dom, omdat je niet goed kan lezen. Maar ze weten niet hoe het is als je alle letters voor je ogen ziet bewegen. Ze vinden het fijn als jij moet voorlezen en ze dan weer domme en rare opmerkingen kunnen maken.

ADHD

De mensen vinden je maar druk en zeggen dat je niet goed opgevoed bent, maar jij hebt maar die ruis in je hoofd en kan je daardoor niet concentreren. Je bent nou eenmaal anders dan de rest en je weet zelf niet hoe het komt dat je zo druk bent.

Kleding
Het is steeds weer een gedoe over je kleding. Omdat jij wel een merk broek aan hebt of omdat jij meer kleren hebt dan de andere kinderen. Ze hebben het er steeds over dat jij toch maar enig kind bent en daarom verwend wordt. Ze gooien je op de grond, zodat je kleren kapot gaan.

 Of  je vader doet  moeilijk over die korte rokjes en laag uitgesneden truitjes. Nou dat is toch de mode, dat betekent toch niet dat je gelijk met iedereen naar bed gaat?  Je pa vindt het toch ook leuk dat je moeder een sexy truitje aanheeft?


Te dik
Alweer aangekomen. Steeds als je in de spiegel kijkt ben je weer dikker geworden. Kunnen ze wel zeggen dat het niet zo is, maar het is echt zo.
Of blubbert het vet rond je taille? Word je op straat nageroepen met "hť olifant!"? Kun je niet meer meekomen bij het sporten? Begint ook die grotere maat broek toch wel wat krap te zitten?

Sporten

Je zit op een sport en de kinderen zeggen steeds tegen je dat je niet goed kan voetballen, korfballen etc. Je weet niet hoe jij nog beter je best kan doen om bij je team te horen?

Je ouders willen dat je op de sportvereniging blijft, omdat hun er zelf ook op zitten.Je schaamt je voor je ouders als die langs de kant staan te schreeuwen als je een wedstrijd hebt.

Mishandeling
"Ja, van de trap gevallen", zeg je, als je met blauwe plekken op school komt. Maar je hebt wel heel vaak blauwe plekken.

Over al dit soort dingen kan je bij mij komen om te praten en nog veel meer.

© Nicole Vos